مجله خبری روز دیزاین

در روز دیزاین، اطلاعات خود را را به روز کنید

مجله خبری روز دیزاین

در روز دیزاین، اطلاعات خود را را به روز کنید

  • ۰
  • ۰
در گذشته برای ذوب فلزات از کوره‌های سوخت فسیلی استفاده می‌شد. این کوره‌ها به علت راندمان پایین، سر و صدای زیاد و همچنین آلودگی محیط زیست، همواره مورد نقد بودند؛ اما ساخت کوره القایی تحول مهمی در این صنعت ایجاد کرد.

این وسیله، نوعی کوره‌ی الکتریکی است که در آن، جریان الکتریکی که توسط میدان مغناطیسی القا شده، منجر به تولید حرارت می‌شود. ساخت کوره القایی صنعتی در صنایع ذوب فلزات، علاوه بر بالا بردن راندمان و سرعت گرمایش بسیار بالا به حفظ محیط زیست نیز کمک‌های شایانی کرده است.

انواع کوره های القایی

کوره‌های القایی انواع مختلفی دارند. این دستگاه‌ها از نظر بهره‌مندی از هسته، شامل کوره‌های القایی هسته‌دار و بدون هسته شده؛ همچنین از لحاظ فرکانس نیز به کوره‌های القایی با فرکانس پایین، متوسط، بالا و فرکانس‌های متعدد تقسیم می‌شوند.

کاربرد کوره القایی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای این نوع کوره در طلاسازی است. ساخت کوره القایی ذوب طلا در صنایع جواهرسازی، امکان ذوب مقدار زیادی از این فلزات گران‌بها را در زمان کم و به راحتی میسر کرده است. با توجه به اینکه معمولا یک دستگاه کوچک با ظرفیت یک تا چهار کیلو برای ذوب طلا و نقره کافی است؛ ساخت کوره القایی کوچک هم می‌تواند، نیاز بسیاری افراد را برآورده کند.

از جمله نکاتی که در آموزش ساخت کوره القایی باید مد نظر قرار داد؛ انتخاب دقیق فرکانس و نیرو است که در کنترل سرعت ذوب و همگن‌سازی، اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین شما می‌توانید از این وسیله‌ی پرکاربرد برای ذوب مس، آلومینیوم، سرب و حتی فولاد نیز استفاده کنید.

تکنولوژی کوره القایی یک تکنولوژی استراتژیک و پرکاربرد است که از جمله در ذوب فلزات با استفاده از انرژی الکتریکی کاربرد دارد. زیربنای صنایع سنگین هر کشور، صنایع ذوب فلزات است. زیربنای صنایع ذوب نیز صنایع کوره سازی است.لذا از اینجا اهمیت صنایع کوره­سازی به وضوح روشن می‌شود..

در زمان های گذشته در بیشتر موارد از کوره های سوخت فسیلی جهت ذوب انواع فلزات کمک می‌گرفتند؛ اما این دستگاه‌ها با خود مشکلاتی مانند آلودگی محیط زیست، راندمان پایین، سروصدای زیاد، عدم یکنواختی مذاب، عدم توانایی ذوب فلزات دیرگداز و مسائلی از این قبیل را همراه داشتند.

در چند دهه اخیر توجه متخصصین و دست اندرکاران کوره سازی به استفاده از انرژی الکتریکی در این زمینه جلب شد و نسل جدیدی از کوره های الکتریکی به وجود آمد که از این میان به دو مدل از کوره های ذوب می توان اشاره کرد:

1-کوره­ های قوس الکتریک 

کوره های قوس الکتریک برای ذوب فولاد و به منظور فولادسازی مورد استفاده قرار می­‌گیرد که در این متن، بحث درباره آن مورد نظر نیست. اما درباره کوره های القایی و یا به عبارتی تکنولوژی گرمایش القایی، زمینة بحث بسیار گسترده و عمیق است که مختصری درباره آن صحبت می­کنیم:

2- کوره­ های القایی

تکنولوژی گرمایش القایی در واقع تولید حرارت توسط میدان متغیر مغناطیسی قوی است که توسط سیستم‌های مختلفی قابل تولید است.در گذشته این میدان‌ها را توسط ژنراتورهای دینامیکی تولید می کردند. بدین شکل که یک ژنراتور فرکانس متوسط را با یک موتور سه فاز کوپل می کردند و با اضافه کردن تعداد خازن در مدار رزونانس، جریان‌­های متغیری را در داخل کویل گرمکن به وجود می آوردند. بر این مبنا حرارت در قطعة قرارداده شده در کویل بوجود می‌آمد.
 با پیشرفت تکنولوژی "الکترونیک قدرت" و ساخته شدن سوئیچ‌های سریع و قوی، نسل جدیدی از ژنراتورها به‌وجود آمد که اصطلاحاً به آنها ژنراتورهای استاتیکی گفته می­‌شود. در این نوع ژنراتورها حرکت مکانیکی وجود ندارد. به‌­اضافه اینکه کنترل قدرت ژنراتور بسیار دقیقتر و کاملتر میسر است.
  • ۹۹/۱۰/۰۷
  • rooz design

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی